Грати на будь-якому музичному інструменті дуже легко: все, що для цього потрібно – натискати в потрібний час на потрібну клавішу. А грати він буде сам.
Й.С.Бах
В мистецькій залі факультету мистецтв ТНПУ за участі Муніціпального Галицького камерного оркестру (керівник – Андрій АРКУША, директор – Олена ЛАЙКО) відбулась концерт-лекція «Музика на скрижалях історії». У програмі звучав ре-мінорний концерт для клавіру з оркестром Й. С. Баха (соліст Віталій Бобровський). Клавірні концерти Баха – написані композитором для клавесина (в наш час часто виконуються на фортепіано), струнного оркестру і бассо контінуо.
Цей концерт відноситься до найпопулярніших творів Баха. Хоча його оригінал, який не зберігся, був, очевидно, призначений для скрипки (зараз нерідко можна почути його реконструкцію), клавірний варіант вражає досконалістю письма і, як вказує німецький музикознавець Філіп Вольфрум, «менш за все нагадує про своє скрипкове походження».
Концерт ре-мінор виділяється широтою масштабів, глибиною драматизму. В основі першої частини лежить енергійна сувора мелодія, що викладається потужним унісоном оркестру і соліста. Її гострохарактерний синкопований мотив піддається активній розробці. Нова похмура тема «токатного» характеру двічі з’являється в домінантовій і головній тональності, подібно побічної партії сонатної форми. Перед останнім проведенням ритурнелі звучить коротка каденція соліста, що підводить до заключної кульмінації.
Похмура експресія відрізняє другу частину, Adagio соль мінор, засновану на прийомі basso ostinato (безперервного баса).
Третя частина, Allegro, як і в більшості концертів Баха, свого роду образна реприза першої частини. Широко розвинена, рухлива і пружна головна тема, «токатні» мотиви соліста в епізодах викликають безпосередні асоціації з тематизмом першого Allegro, підкреслюючи загальний для всього твору драматичного характер.
Бах – постать велетенського масштабу. Все, що він створив, фантастично досконале. Він був дуже відданим Богу. В кінці чи не кожного свого твору він писав Soli Deo gloria – «лише для слави Господа».
Висловлюємо щиру подяку завідувачу кафедри музикознавства та методики музичного мистецтва Богдану Остаповичу Водяному за організацію заходу.
Асистент кафедри музикознавства та методики музичного мистецтва Олена Спольська.